Pages

samedi 2 septembre 2017

Opalescence - A finished quilt

Opalescence is the quilt I made specifically for our group exhibition which open today and will run until 10 September. So I can share it with you at last ... :-)
Opalescence est le quilt que j'ai réalisé spécifiquement pour notre exposition de groupe qui commence aujourd'hui et sera ouverte jusqu'au 10 septembre. Je peux donc vous le montrer enfin ... :-)

Luna Lovequilts - Art Deco style quilt inspired by Frank Lloyd Wright stained glass works

The theme we chose for this year challenge was 'Art Deco'. Besides working around Art Deco style a few rules had to be followed : include a specific black solid satin fabric, a finished size of 80 x 100 centimeters (about 31" x 39") and hand quilting. You can see that I used very few quantity of this satin fabric. The reason is that I didn't like working with this material and that I didn't really appreciate the satin effect either ...
Le thème que nous avions choisi pour le défi de cette année était "Art Déco". En plus de travailler autour du style Art Déco, quelques règles devaient être respectées : inclure un tissu spécifique noir satiné, une taille finale de 80 x 100 centimètres et quilting main. Vous pouvez voir que j'ai utilisé très peu de ce tissu satiné. La raison est que je n'ai pas aimé travaillé avec cette matière et que je n'ai pas apprécié non plus l'effet satin ...

Luna Lovequilts - Art Deco style quilt - Hand quilting detail

I was inspired by Frank Lloyd Wright geometric and abstract designs. He is mainly known as an architect but he included stained glass into his architectural projects and worked in graphic art area among others.
The stained glass work I chose as inspiration has maybe not the most typical design of the Art Deco era. It was actually made at the beginning of the period but since I saw it I couldn't get this idea out of my head ...
J'ai été inspirée par les dessins géométriques et abstraits de Frank Lloyd Wright. Il est principalement connu comme architecte mais a inclus des vitraux dans ses projets d'architecture et a travaillé entre autres dans le domaine des arts graphiques.
Le vitrail que j'ai choisi comme source d'inspiration n'a peut-être pas le dessin le plus typique de la période Art Déco. Il a en fait été réalisé au début de la période mais dès que je l'ai vu je n'ai pas pu sortir cette idée de ma tête ...

Luna Lovequilts - Art Deco style quilt - Top detail

I chose different white on white prints from Carolyn Friedlander collections with the idea to mimic the effect of the original work which is made with translucent white glass. I divided my design into three sections, like three window panes.
This project required that I designed a precise pattern (and more challenging that I stick to the plan ... ). I used a mix of techniques for the curved pieces : hand appliqué using basting thread (circles) and Freezer Paper (quarter and half circles).
J'ai choisi différents imprimés blanc sur blanc des collections de Carolyn Friedlander avec l'idée de reproduire l'effet de l'oeuvre originale réalisée avec du verre blanc translucide. J'ai divisé mon dessin en trois sections, comme trois panneaux vitrés. 
Ce projet a demandé que je dessine un modèle précis (et plus difficile, que je suive le plan ... ). J'ai utilisé un mélange de techniques pour les pièces courbes : appliqué main avec faufil (cercles) et Freezer Paper (quart et demi cercles).

Luna Lovequilts - Art Deco style quilt - Sketchbook

We chose Danielle's quilt among the ten Art Deco inspired pieces, definitely the best choice for our poster with its very graphic style and the use of solid fabrics. She was inspired by Ciprian Vrabie work.
Nous avons choisi le quilt de Danielle parmi les dix pièces d'inspiration Art Déco, sans conteste le meilleur choix pour notre affiche avec son style très graphique et l'utilisation de tissus unis. Elle s'est inspirée du travail de Ciprian Vrabie.

Art Deco style quilt by Danielle Hugonnet, inspired by Ciprian Vrabie work
Les élégantes by Danielle Hugonnet, inspired by Ciprian Vrabie

Here is another beautiful geometric and graphic interpretation by Josette.
Voici une autre magnifique interprétation géométrique et graphique par Josette.

Art Deco style quilt by Josette Schnegg, quilting Paulette Capt
Air frais by Josette Schnegg, quilting Paulette Capt

It looks like Art Deco is in the air ... Have you seen this beautiful quilt in a recent issue of Love Patchwork and Quilting magazine ?! The pattern was designed by Stacey from SLOStudio blog.
Il semble que l'Art Déco est dans l'air ... Avez-vous vu ce magnifique quilt dans un des derniers numéros du magazine Love Patchwork and Quilting ?! Le modèle a été créé par Stacey du blog SLOStudio.

Art Deco style quilt by Stacey from SLOStudio - LPQ magazine

I will show you more pictures after the end of the exhibition since I wouldn't like to spoil too much for those who have planned to visit ! ;-)
Je vous montrerai plus de photos après la fin de l'exposition car je ne veux pas trop en révéler pour ceux qui ont prévu une visite ! ;-)


I am linking up with Amanda Jean for Finish it up Friday